آکاایران: مجموعه: اخبار فرهنگی و هنری
تاریخ انتشار : شنبه, 17 فروردین 1398 18:49

«غلامرضا تختی» اثر سینمایی است که این روزها بر پرده سینماهاست و از اسفندماه سال گذشته اکرانش آغاز شد. اما این اثرِ بهرام توکلی با وجود بودجه مناسب، سوژه جذاب و بهترین زمان اکران، تا امروز نتوانسته مخاطبان بسیاری را به سینماها بکشاند.

بعد از مدت ها انتظار، بالاخره فیلم غلامرضا تختی اسطوره کُشتی دنیا ساخته شد. ورزشکاری که برای ایرانیان همیشه محبوب و قابل ستایش بوده است. کارگردانان بسیاری بودند که تمایل به ساخت این اثر داشته اند که سرانجام بهرام توکلی موفق شد این فیلم سینمایی را از بیست و پنجم اسفندماهِ سال گذشته به پرده سینماها بیاورد. اثری که با اولین اکرانش در جشنواره سی و هفتم، با استقبال منتقدان روبه رو شد. اما با وجود اینکه این اثر سینمایی در بهترین زمان اکران سال، یعنی نوروز به پرده سینماها آمد، نتوانست به فروش بالایی دست پیدا کند و تاکنون تنها تقریبا 800 میلیون تومان برای گیشه آورده داشته است. اما چرا چنین اثری با چنین ویژگی هایی در مقایسه با آثار حال حاضر سینما مثل «رحمان 1400» یا «متری شش و نیم» به فروش اندک رسیده است؟

 

چرا مردم باید فیلم «غلامرضا تختی» را ببینند؟

جبار آذین، منتقد و مدرس سینما درباره دلایل کاهش فروش فیلم «غلامرضا تختی» و استقبال محدود مخاطبان سینما به این اثر سینمایی به خبرنگار ایرناپلاس گفت: پرسش شما را با پرسش دیگری در این ارتباط پاسخ می دهم. چرا مردم باید به تماشای فیلمی بروند که باورها، اعتقادها و شخصیت ملی و تاریخی شان به سخره گرفته شده است؟ فیلم «غلامرضا تختی» ساخته بهرام توکلی، محصولی که با حمایت چندین میلیاردی بنیاد سینمایی فارابی هم ساخته شده است، به جای آنکه داستان، مضمون و محتوای اثر از میان توده های مردم و تاریخِ به اثبات رسیده مردمی گرفته شود، بر اساس اسنادِ ساواک ساخته و موردِ پسند پهلوی قصه فیلم خود را شکل بخشیده است.

 

تبدیل یک اسطوره به یک موجود گنه کار و قابل نکوهش

«در این قصه که به دور از واقعیت های باورپذیر جامعه است، قهرمان ملی کشورِ جهان یعنی پهلوان تختی به عنوان یک موجود گنه کار و قابل نکوهش مطرح شده است. به این معنا که تماشاگر با دیدن فیلمِ تختیِ فارابی ساخته، به جای تماشای زندگی اسطوره پهلوانیِ معاصر کشور با شخصیتی روبه رو می شود که به دلیل ضعف و زبونی و ذلت، تن به گناه کبیره خودکشی می زند. از دیدگاه دینی کسی که خودکشی می کند یک موجود گنه کار جهنمی تلقی شده که هم در جامعه مورد سرزنش قرار می گیرد و هم اینکه جایگاه مهم و درستی در فرهنگ پهلوانی ایرانیان ندارد. این تصویری است که فیلم «غلامرضا تختی» از جهان پهلوان تختی به تماشاگر ارائه می دهد.»

 

فیلمی که باورهای مردم را مورد تمسخر قرار داده 

این منتقد در ادامه افزود: اینجاست که پرسش آغازین من مطرح می شود که چرا ملت باید به تماشای فیلمی بنشینند که قهرمانِ آن ها را از اوج به ذلت کشانده است. فیلمی که باورهای آن ها را مورد تمسخر قرار داده و عمدتاً به جای آنکه ایرانی پسند و معقول پسند باشد، پهلوی پسند شده است. دست اندرکاران این فیلم اگر می خواستند یک اثر تاریخی و اجتماعی درباره یک شخصیت ملی مورد تأیید جامعه بسازند باید بیش از هر چیز به پژوهش های تاریخی و اجتماعی مکفی دست می زدند. به عبارت دیگر، فداکارانه، صادقانه و محترمانه به ارائه زندگی جهان پهلوان تختی می پرداختند نه بر اساس تلقینات، تعلقات سیاسی و گرایش های تجاری خود به دوران پهلوی. این اتفاقات در فیلم نیفتاده است و به همین دلیل علی رغم آنکه از نظر هنری اثر چندان ضعیفی نیست، اما به دلیل محتوای غلط آن و همچنین بی احترامی به جامعه و بی آبرو کردن پهلوان دوست داشتنی کشور، مورد خشم مردم قرار گرفته است. مردم ترجیح می دهند که به تماشای فیلم های شبه کمدی روی پرده سینماها بنشینند که این اتفاق نشان دهنده انتقاد و اعتراض آن ها به فیلم تختیِ بر اساس اسناد ساواک ساخته و پهلوی پسند است.

 

اثری که نه اجتماعی به صورت درست آن است و نه از نوع کمدی سالم بهره ای دارد

آذین در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه ژانر بیوگرافی و زندگی نامه ای این اثر در کاهش فروش فیلم تأثیر داشته است، خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده است که تماشاگر چنانچه فیلم قابل احترام، خوش ساخت و بامحتوایی بر پرده سینما ببیند، فاقد شک به تماشای آن خواهد رفت. اما فیلمی مثل «غلامرضا تختی» جدا از مضمون و محتوای ناپسند و نادرستی که دارد با ترکیب فیلم‎های نوروزی امسال چندان همخوان نیست. معمولاً برای اکران موسوم به طلاییِ نوروز فیلم های اجتماعی و کمدی مدنظر قرار می گیرد، اما این فیلم نه اجتماعی به صورت درست آن است و نه از نوع کمدی سالم بهره ای دارد. این اثر به فیلم های سینمایی ورزشی متعلق است و پیش تر هم در این زمینه فیلم های مختلفی ساخته شده و حتی از زمان پیدایش سینما در ایران عمده جذابیت فیلم های خانوادگی و اجتماعی و حتی پلیسی و جنایی مرتبط با ژانر ورزشی و اجتماعی بوده است.

 

عدم استقبال ارتباطی به ژانر ندارد

«این فیلم هم می توانست در صورت داشتن جذابیت های خوب و محتوای وفادارانه به جامعه با استقبال مردم روبه رو شود. اما این اتفاق باز هم در این فیلم مشاهده نمی شود و عدم استقبال از آن چندان ربطی به ژانر ورزشی و اجتماعی آن ندارد. بزرگ ترین مشکل این فیلم دروغی است که بر مبنای این فیلم ساخته شده و مردم با نرفتن به سینما و ندیدن آن، به دروغ گویی این فیلم اعتراض کرده‎اند.»

 


.

منبع : beytoote.com